Jak napsat e-mail

Kdykoliv v rámci vašeho studia může nastat čas, že budete potřebovat kontaktovat některého z vyučujících nebo i jiného člena fakulty. Psaní e-mailů je nejen v prostředí fakulty velmi běžná věc, ale není to vždy jednoduché. Zkuste proto následovat několik doporučení, které vám pomohou.


E-mail je vhodné začít oslovením, tedy například “Vážená paní/Vážený pane…”, za které doplníte nejvyšší titul oslovovaného. Ten si můžete najít třeba na stránkách fakulty nebo v SIS (RNDr. před jménem či Ph.D. za jménem - doktor/ka, doc. před jménem - docent/ka, prof. před jménem - profesor/ka).


Dále napište, čeho se vaše zpráva týká. Jmenujte konkrétní předmět (ideálně i s kódem předmětu), ke kterému se vztahuje váš dotaz, nebo odesílaný úkol. Na konci e-mailu nezapomeňte poděkovat za pomoc a hlavně se podepsat.


Zejména pokud nevyužíváte fakultní e-mailový účet (jeho používání ale velmi doporučujeme), uveďte i ročník a zkratku či celý název oboru/programu, který studujete. Vyučující tak bude vždy vědět, o koho se jedná. 


Dobře si rozmyslete, co uvedete jako předmět e-mailu. Může to hrát velkou roli v tom, jak rychle a jestli se vašemu emailu bude adresát věnovat. Pokud máte například dotaz, nepište pouze “Dotaz”, ale pokuste se předmět více specifikovat. Například: “Dotaz: udílení zápočtů - Antropologie”. Většina vyučujících naopak neuvítá s nadšením e-maily s předmětem “URGENTNÍ!!!!” či zcela bez předmětu.


Pamatujte, že na dobře a slušně napsaný e-mail dostanete vstřícnou odpověď.


Pozor, pokud používáte svůj soukromý e-mail, může se stát, že skončí ve spamu. Pro komunikaci na fakultě používejte přidělený fakultní e-mail.